آرمن طرح و نما

آرمن طرح و نما مجری انواع نمای خشک

آرمن طرح و نما

آرمن طرح و نما مجری انواع نمای خشک

اجرای نمای خشک

سیستم های نمای خشک

دیگر شاید وقت آن رسیده باشد که دست از نماهای حجیم و بی روح برداریم و به سراغ نماهای مدرن و پیشرفته برویم. منظور سیستم نمای خشک است که با تکنولوژی به روز تولید شده تا نماهای ساختمان های ما ظاهری زیبا و با کیفیت داشته باشند.

سیستم نمای خشک نوعی از نما است که در دهه هفتاد میلادی توسط مهندسین آمریکایی جهت برج‌های بلند طراحی شد و در بیشتر ایالات این کشور مورد استفاده قرار گرفت و بعد از چندین سال به دلیل کاربرد بالا و منطبق بودن با استانداردهای جدید ساختمانی وارد ایران شد. با گذشت زمان این روش پیشرفت‌های چشمگیری داشته و در اکثر پروژهای مهم مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به گرایش انسان به سمت زیبایی و استفاده از تکنولوژی در جهان مدرن، علم معماری و طراحی نمای ساختمان نیز همسو با این موضوع با شتاب زیادی دچار دگرگونی گشته است، شرکت های زیادی در زمینه طراحی سیستم نمای خشک وارد رقابت شده اند، اما تعداد معدودی چون آرمن طرح و نما با داشتن کادری مجرب و دستگاه های پیشرفته توانسته به عنوان مجری، مشاور و طراح این نما ها باشد.

اجزا

سیستم نمای خشک به روش ها نمایان و غیره نمایان ساخته می شود که هر یک از اجزای مختلفی ساخته می شوند مانند:

هر یک از اجزای سیستم نمای خشک نیز از تعدادی اتصالات شکل گرفته اند

سیستم های اجرایی نمای خشک

سیستم نمای خشک از نظر اجرایی و با توجه به نوع قرارگیری اتصالات در کشور ما به دو دسته روش؛ نمایان و غیره نمایان دسته بندی می شود؛ که در ادامه توضیحی مختصر از هر یک را بیان خواهیم کرد تا شناخت دقیق تری درباره این نوع نما داشته باشید.

سیستم نمای خشک مشهود یا همان نمایان؛ به آن دسته از نماهای خشک گفته می شود که بخشی از بست های (کلیپس) مورد استفاده جهت استقرار و نگهداشتن سرامیک، از بیرون قابل دیده شدن باشد. به دلیل نمایان بودن بست های نگهدارنده و تاثیر عوامل محیطی مخصوصا رطوبت بر این اجزاع بهتر است از رنگ های ضد زنگ استفاده کنیم تا تاثیری روی آنها نداشته باشد.

سیستم نمای خشک نامشهود یا غیره نمایان؛ در این روش نیز بست های مورد استفاده برای نگهداری سرامیک، پس از نصب نما قابل مشاهده نمی باشند. این روش نسبت به روش نمایان از زیبایی خاصی برخوردار است، در این سیستم ها، پیش از نصب، عملیاتی بر روی سطح رویه انجام می شود.

مصالح مورد استفاده در نما خشک چیست؟

با پیشرفت فناوری در سیستم نمای خشک به جای استفاده از مصالح سنتی مانند آجر، ملات تک لایه، خشت و … از مصالح به روز تری مانند سرامیک خشک پرسلانی، ورق کامپوزیت، کرتین وال ها و تایل تراکوتا و… برای ساخت سیستم نمای خشک استفاده می کنند که مزیت های فراوانی نسبت به نماهای سنتی دارد.

در روش سیستم نمای خشک وزن نما نسبت به نماهای سنتی به اندازی کاهش پیدا می شود که می توان از آن در ساخت برج های بلند مرتبه نیز استفاده کرد.

سرامیک پرسلانی

تایل پرسلانی یکی از محصولات سرامیکی است و بدنه بسیار متراکمی دارد. خصوصیت اصلی این سرامیک فرج و خلل بسیار پایین است، چرا که این ویژگی سطح استحکام ساختمان را بالاتر می برد.

نمای کرتین وال

یکی از مهمترین مصالحی که در نمای خشک امروزه به کار می رود و طرفداران بسیاری دارد کرتین وال می باشد، چرا که زیبایی و استحکام این مصالح بسیار عالی می باشد.

آلومینیوم کامپوزیت

یکی دیگر که بیشتر در ساختمان های تجاری و اداری استفاده می شود این نما است که ویژگی های منحصر بفردی دارد.

سیستم های فایبر سمنت

فایبر سمنت یا سمنت برد متشکل از الیاف سلولوز و بافتی از سیلیکات و سیمان می باشد که در محیط های با رطوبت بالا بسیار کاربردی است. معمولا مهندسان و نماکاران از این نوع مصالح در نمای ساختمان، دیوارهای داخلی و خارجی، کف و سقف استفاده میکنند.

کاشی و سفالینه

یکی دیگر که بیشتر در ساختمان های تجاری و اداری استفاده می شود این نما است که ویژگی های منحصر بفردی دارد.
مزایا و معایب سیستم نمای سرامیک خشک؟

همان طوری که اشاره شد سیستم نمای خشک نسبت به نماهای سنتی مزیت های فراوانی دارد، برای همین است که در اکثر پروژه های مهم از این روش استفاده می کنند. در ادامه با بخشی از مزیت های سیستم نمای سرامیک خشک آشنا خواهید شد:

  • سبک بودن وزن نما
  • عایق بودن در مقابل حرارت و صوت
  • صرفه جویی در زمان
  • سازگاری رفتار مصالح در هنگام تغییرات دمایی
  • کاهش پرت مصالح
  • تولید تمامی مصالح در کارخانه
  • قابلیت تنظیم هر یک از مصالح
  • کاهش هزینه بازسازی و ترمیم
  • افزایش عمر مفید
  • امکان بازیافت دوباره مصالح
  • باعث ایجاد تهویه در دیواره ساختمان
  • خروج رطوبت موجود در پشت نما
  • جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب و قطرات باران به دیوار اصلی ساختمان
  • نصب راحت لایه عایق
  • ایجاد شکستگی و تورفتگی در نما به دلیل زیبا سازی
  • تعویض آسان و سریع تایل ها هنگام آسیب
  • و…

پارامترهای موثر بر قیمت اجرای سیستم نمای خشک

 آرمن طرح و نما در زمینه سیستم های نمای خشک به عنوان مجری و مشاور پروژه های بزرگ فعالیت دارد در صورت تمایل به همکاری مشترک یا دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

کرتین وال

سیستم کرتین وال را در مقاله قبلی با آشنا شدیم در این مقاله قصد داریم مشخصات سیستم کرتین وال را با جزئیات بیشتر مطالعه کنیم.
سیستم نمای لامل را می خواهیم طوری دیگر تعریف کنیم. اگر ساختمان ها را به صورت مجموعه ای در نظر بگیریم که دارای دو وجه است: وجه داخلی و وجه خارجی؛ حتی اگر به سکونت در غارها، در زمان غارنشینی انسان ها نیز نگاهی کنیم، خواهیم دید که در آن عصر هم انسان به هر دو جنبۀ محل سکونتش اهمیت می داد. اگر از آن زمان به سوی عصر حاضر حرکت کنیم، خواهیم دید که طراحی نمای ساختمان با گیاهان، پوست و اسکلت حیوانات، سپس گل و خشت، ترکیب سنگ و گل و تا به امروز که انواع نماهای سنگی، آجری و کرتین وال در نمای ساختمان استفاده می شود، بیانگر قدمت نمای ساختمان است. ولی بحث ما بحث امروز است.

سیستم کرتین وال (Curtain Wall) - آرمن مجری نمای کرتین وال -کرتین وال
مشخصات سیستم کرتین وال (Properties of Curtain Wall System)

 

مشخصات سیستم کرتین وال (Properties of Curtain Wall System)

نمای لامل دارای مشخصات ویژه ای هستند که به آن ها اشاره می کنیم:

 

  • عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی هستند. نتیجۀ چنین مشخصه ای بهینه سازی درجه حرارت محیط و نور می شود. بنابراین ساختمان ها به مصرف انرژی الکتریکی بسیار کمتری نیاز خواهند داشت.
  •  سبک بودن کرتین وال ها باعث کاهش نیرویی که ناشی از وزن خود کرتین وال است، می شود.
  • در مقابل نیروهای شدید طبیعی مانند زلزله نیز مقاومت خوبی دارند.
  • نصب نمای کرتین وال بسیار آسان است.
  • سیستم کرتین وال بسیار زیبا، شیک و مدرن هستند.
  • استفاده از نمای کرتین وال در مقایسه با استفاده از سنگ و آجر، بسیار مقرون به صرفه است.
  • جای نمای کرتین وال ها، به عنوان شاسی و لامل، اطراف پروژه است. اما شیشه ها، به عنوان نمای ساختمان، به جای خود ساختمان، بر روی سازۀ کرتین وال نصب می شوند. این امر موجب کاهش وزنی می شود که بر روی ساختمان وارد می شود. در نتیجه با داشتن سیستم کرتین وال مقاومت ساختمان نسبت به زلزله بالا می رود.

 

انواع پنجره و درهای شیشه ای -نمای لامل - نمای کرتین وال - نمای شیشه ای
انواع پنجره و درهای شیشه ای – آرمن طرح و نما

انواع قاب در سیستم نمای کرتین وال

 

      • قاب ۶۰ میلی متری:

پهنای این پروفیل ها، ۶۰ میلی متر و عمق آن متغیر است. عمق این نوع قاب ۶۰ میلی متری به پارامترهایی مانند محاسبات مربوط به فشار باد و ارتفاع سازه ها بستگی دارد. همچنین قاب ۶۰ میلی متری در نمای کرتین وال دارای انواع متعددی است: سطوح مسطح، چند ضلعی، سقف های بازشوی شیشه ای به صورت تک جداره، دو جداره و چند جداره.

      • قاب ۵۰ میلی متری:

پهنای این پروفیل ها، ۵۰ میلی متر و عمق آن متغیر است.

      • قاب فریملس Frameless) ۶۰) میلی متری:

پهنای این پروفیل ها، ۶۰ میلی متر و عمق آن متغیر است. عمق این نوع قاب ۶۰ میلی متری به پارامترهایی مانند محاسبات مربوط به فشار باد و ارتفاع سازه ها بستگی دارد. همچنین قاب فریملس ۶۰ میلی متری در نمای کرتین وال دارای انواع گوناگونی است: سطوح فریملس مسطح، چند ضلعی، سقف ها بازشوی شیشه ای به صورت تک جداره، دو جداره و چند جداره. در حالت شیشه های دو جداره، فریم توسط یک چسب خاصی در کارخانه چسبانده می شود و سپس اتصالات آن روی نما نصب می شود.

    • قاب فریملس Frameless) ۵۰) میلی متری:

مشخصات طبق ۶۰ میلی متری

  • قاب فریملس ۵۰ الی ۶۰ میلی متری تایپ اس
    مشخصات فنی این قاب همانند قاب فریملس ۵۰ میلی متری است. تنها تفاوتی که دارند این است که اجرای نصب شیشه هاُ نیازی به استفاده از قاب آلومینیمی توسط یراق آلات لامل ها ندارد.