آرمن طرح و نما

آرمن طرح و نما مجری انواع نمای خشک

آرمن طرح و نما

آرمن طرح و نما مجری انواع نمای خشک

سیستم کرتین وال (Curtain Wall)

 ۱-تاریخچۀ کرتین وال   (Curtain Wall)

سیستم کرتین وال تا قبل از قرن نوزدهم حتی وجود خارجی نداشت. هیچ کس نمی دانست قرار است، دیوارهای بیرونی ساختمان ها که از جنس خشت ساخته می شدند، به سوی کدام مسیر سوق داده شوند. در آن عصر، دیوارهای بیرونی تمامی ساختمان ها معمولاً از خشت ساخته می شد. باورش سخت است ولی همین طور بود! یعنی نیرویی وارده بر روی کل سازۀ ساختمان، به دیوار به عنوان تکیه گاه منتقل می شد.
اگر نگاهی به تاریخچۀ سیستم کرتین وال نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد، وقتی استفاده از فولاد در ساختمان و سازه های ساختمان کم کم رایج شد و شروع به گسترش در تمام نقاط جهان کرد، می توان گفت فرصتی طلایی ایجاد شد. دیگر لزومی نداشت نیروهای سنگین وارده بر روی سازه را ستون های کوچک ساختمان تحمل کنند.
ورود فولاد به سازه های ساختمانی موجب شد دیگر از دیوارهای بیرونی، که امروزه از نمای کرتین وال بهره مند شده است، به عنوان تکیه گاه استفاده شود. وقتی چنین رویدادی در صنعت ساخت و ساز ساختمانی ایجاد شد، دیگر دیوارهای بیرونی مجبور نبودند، باربر ساختمان باشند. دیوارهای بیرونی با وزن بسیار سبک تر و اندازه ای بزرگ تر از دیوارهای باربر خشتی ساخته می شدند. به این ترتیب سیستم کرتین وال وارد دنیای ساختمان سازی شد.

نمای کرتین وال، یکی از مدرن ترین سیستم های ساختمانی است، که به آن نمای لامل نیز می گویند. نمای لامل یا همان نمای کرتین وال دارای ساختاری خود ایستا می باشد. خود ایستا یعنی چه؟ این که شیشه که دارای وزن بالایی می باشد روی نمای کرتین وال یا همان لامل و شاسی ها سنگینی می کند و بار دیگری ناشی از وزن شیشه ها و یا نیروهای طبیعی مانند باد و طوفان و … روی خود ساختمان سنگینی نمی کند. در واقع سیستم نمای کرتین وال سازه ای مجزا محسوب می شود.

نمای کرتین وال
نمای کرتین وال – آرمن طرح و نما

 ۲-۱-مواد تشکیل دهندۀ ساختار سیستم کرتین وال (Materials of Structure of Curtain Wall System)

تا به این جا متوجه شدیم که کرتین وال نوعی نمای ساختمان است که از جنس شیشه بوده و خود ایستا می باشد. به خاطر فاکتور ارتفاع در مورد مسائل سازۀ ساختمان، بدون شک بهترین گزینه برای نمای شیشه ای ساختمان، همان نمای کرتین وال می باشد. نمای لامل یا نمای کرتین وال ترجیحاً از متریال ها و مصالح سبک مانند آلومینیم و شیشه ساخته می شود.

  • انواع فلز و متریال مورد استفاده در ساختار نمای کرتین وال: ساختار نمای کرتین وال از ترکیب پروفیل های آلومینیمی و دیگر بخش ها از لاستیک و یا پلاستیک، به عنوان یک آب بند، می باشد.
    جنس متریالی که نقش پوشش دهی را دارد می تواند از شیشه، ورق، شیت و یا متریال های دیگر که خشک است ،باشد. به چنین ترکیبی “نمای شیشه ای و سبک با ساختار تمام آلومینیمی” گفته می شود. لازم به ذکر است که ساختار انواع گوناگون و متعدد نمای کرتین وال با ساختار آلومینیمی می تواند از آلومینیم، استیل و یا حتی چوب نیز باشد. هرچند معمولاً متریال جهت ساختار، در کرتین وال، آلومینیمی می باشد.علت استفاده از آلومینیم، وزن بسیار پایین تر نسبت به فولاد و نیز رنگ پذیری گسترده و متنوع آن است.
نمای کرتین وال - آرمن طرح و نما
نمای کرتین وال

انواع شیشۀ مورد استفاده در نمای کرتین وال: روشن بودن و شفافیت نمای کرتین وال اهمیت ویژه ای دارد. بنابراین اغلب در استفاده از شیشه نیز مدل ها یا بهتر بگوییم، سیستم های متنوعی وجود دارد. مهم ترین سیستم های شیشه و فلز که می توان آن ها را طراحی و اجرا نمود، موارد زیر می باشند:

  • سیستم کرتین وال استیک یا همان لامل
  • سیستم یونیتایز(Unitized)

۲-۲-نوع اتصالات و ساختار سیستم کرتین وال

در ساختار سیستم کرتین وال ابتدا باید بدانیم لامل چیست؟ به ساختار ساخته شده از آلومینیم در نمای کرتین وال (پروفیل های از جنس آلومینیم) لامل گفته می شود که در واقع شیشه روی آن ها سوار می شود.
در نمای کرتین وال، لامل ها به دو صورت افقی و عمودی مورد استفاده قرار می گیرند. به لامل های افقی، ترنسم و به لامل های عمودی، مولیون می گویند. معمولاً در اتصالات سیستم، ترنسم دارای طول کمتری نسبت به مولیون است. ولی عرض هر دو یکسان است.

۲-۳-ساختار دو پوستۀ سیستم کرتین وال

سیستم های کرتین وال را اگر بر اساس جهتی که نصب می شوند تقسیم بندی کنیم به دو نوع تقسیم می شوند:

  • فریملس یا عاری از خطوط ظاهری قابل رویت (Frameless)
  • فیسکپ یا دارای درپوش (Facecap)

نوع فریملس خود به دو دسته تقسیم می شود: Full Frame و Uframe

نمونۀ Full Frame: در این نمونه از دو جداره شیشه ای استفاده می گردد که فضای خالی بین این دو جدارۀ شیشه ای را با چسب های پایۀ سیلیکونی پر می کنند.
نمونۀ Uframe: همانند نمونۀ  Full Frame، این نمونه نیز دو جداره از شیشه است که با همان نوع چسب پایۀ سیلیکونی استفاده می شود ولی تفاوت آن با فول فریم این است که چسب درون کاست هایی ریخته می شود که یو شکل است. بعد از خشک شدن توسط لقمه های فلزی خاصی در فضای بین لامل های افقی و لامل های عمودی جای داده می شود.
تا این جا با سیستم کرتین وال آشنا شده و ساختار آن را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه مقالات شماره ۲ کاربردها و مزایا و معایب سیستم را با هم مرور خواهیم کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد